Dosežki zaposlenih

Mitja Lavrič, vzgojitelj v Vrtcu Kočevje in vodja enote Čebelica: »Vključevanje romskih otrok v program vrtca je eden ključnih korakov k enakim možnostim«

adminJun 30, 20250

Mitja Lavrič, vzgojitelj v Vrtcu Kočevje in vodja enote Čebelica

Dostop do izobrazbe že v najzgodnejšem otroštvu pomembno vpliva na življenjske možnosti otrok. Še posebej to velja za otroke iz socialno ogroženih okolij, kot je romska skupnost, kjer lahko redno obiskovanje vrtca pomeni ključno razliko med uspešnim vstopom v šolo ali pa zaostankom, ki ga je kasneje težko nadoknaditi. Vezanost določenih socialnih transferjev na redno obiskovanje šole zato ni zgolj ukrep socialne politike, temveč tudi spodbuda, da otroci že zgodaj vstopijo v izobraževalni proces. Pri tem ima predšolska vzgoja izjemno pomembno vlogo – prav v tem obdobju se otroci učijo jezika, socialnih veščin, osnovne samostojnosti in vzpostavljajo pozitivne izkušnje z učenjem.

V Vrtcu Kočevje se tega dobro zavedajo. V okviru Ministrstva za solidarno prihodnost 240-urni program za vključevanje romskih otrok, ki je namenjen pripravi otrok na vključitev v redni vzgojno-izobraževalni proces. Poleg tega pa s pomočjo Občine Kočevje izvajajo tudi dodatne programe za mlajše otroke in njihove starše, s čimer krepijo vezi znotraj skupnosti in gradijo zaupanje v pomen zgodnjega vključevanja v vrtec. Kako se vključevanja lotevajo v praksi, s katerimi izzivi se srečujejo in katere pozitivne učinke opažajo, pa so v pogovoru pojasnili iz Vrtca Kočevje.

 Kako v vrtcu spodbujate vključevanje romskih otrok v predšolsko vzgojo? Katere metode, pristopi ali programi se pri tem uporabljajo?

V Vrtcu Kočevje se trudimo ustvarjati vključujoče, varno in spodbudno okolje za vse otroke, še posebej pa za tiste iz ranljivih skupin, kot so romski otroci. Uporabljamo individualiziran pristop – dejavnosti prilagajamo otrokovi razvojni stopnji, jezikovnemu znanju in kulturnemu ozadju. Pri delu se pogosto opiramo na igre, gibanje, rutino, pesmi in slikovno gradivo, ki otrokom olajšajo razumevanje jezika in vključevanje v skupino.

Kakšno vlogo ima sodelovanje s starši romskih otrok? Kako jih spodbujate k vključitvi otrok v vrtec?

Sodelovanje s starši je pri vključevanju romskih otrok ključno. Zelo pomembno je, da vzpostavimo zaupanje, ki ga gradimo postopoma. V Vrtcu Kočevje veliko delamo na terenu – pogosto smo prisotni v romskih naseljih, kjer izvajamo delavnice za otroke, hkrati pa se pogovarjamo s starši o pomenu predšolske vzgoje. Na ta način se približamo njihovi realnosti, jih poslušamo in jim predstavimo prednosti, ki jih ima obisk vrtca za razvoj otroka.

Kako pogosto romski otroci obiskujejo vrtec? Ali obstajajo prilagojeni programi ali dodatna podpora zanje, na primer pomoč pri jeziku, socialni vključitvi ali prevoz?

Romski otroci vrtec obiskujejo redkeje kot njihovi vrstniki. To je lahko posledica različnih dejavnikov – od logističnih ovir do socialnih in kulturnih razlik. Zato smo se v Vrtcu Kočevje odločili za organiziran prevoz otrok iz romskih naselij, kar se je izkazalo za izjemno učinkovito. S tem smo bistveno izboljšali prisotnost otrok in zmanjšali ovire za vključevanje.

Seveda pa je v veliko pomoč tudi zaupanje staršev, ki smo ga pridobili z dolgoletnim in kontinuiranim delom na terenu. Dodatno podporo zagotavljamo z jezikovno pomočjo, individualnimi pristopi, vključevanjem svetovalnega delavca …

Na kakšne izzive naletite pri vključevanju romskih otrok v vrtec in kako se z njimi soočate?

Eden največjih izzivov je pogosto nezaupanje staršev v izobraževalne institucije, kar je povezano z zgodovinsko in socialno izključenostjo. Prav tako se pogosto srečujemo z jezikovno pregrado in nerednim obiskovanjem vrtca. Romski starši imajo tudi drugačen pogled na pomen zgodnje vzgoje, zato je naša naloga, da to razumevanje postopno gradimo.

Z izzivi se soočamo predvsem preko osebnega pristopa, potrpežljivosti in vztrajnosti. Pomembno je, da smo prisotni v skupnosti, da poslušamo in delamo skupaj. Ključno vlogo igrajo zaupanje, spoštovanje ter povezanost med vrtcem in družino.

Kakšna je vloga romskih pomočnikov oziroma drugih povezovalnih oseb med vrtcem in romsko skupnostjo?

Romski pomočniki so izjemno dragoceni. Njihova vloga je povezovalna – razumejo kulturo in jezik skupnosti ter hkrati poznajo delovanje vrtca. Pomagajo pri komunikaciji s starši, razlagi dokumentacije, spremljanju otrok in reševanju morebitnih nesporazumov. Njihova prisotnost otrokom olajša prve korake v vrtcu, staršem pa daje občutek varnosti in sprejetosti.

Kakšne učinke opažate pri otrocih, ki se redno vključujejo v vrtec? Se vidi napredek na področju jezika, socializacije, znanja?

Razlika med otroki, ki redno obiskujejo vrtec, in tistimi, ki ga ne, je očitna. Otroci, ki so vključeni dlje časa, razvijejo boljše jezikovne spretnosti, samozavestno komunicirajo in se znajo vključiti v skupino. Velik napredek opažamo tudi na področju socialnih veščin, kot so sodelovanje, samostojnost, spoštovanje pravil in izražanje čustev. Ti otroci imajo veliko boljšo izhodišče ob vstopu v osnovno šolo.

Kako pomembno je po vašem mnenju, da so romski otroci vključeni v javne vrtce in predšolske programe? Kakšne koristi prinaša to njim, njihovi skupnosti in širši družbi?

Vključevanje romskih otrok v javne vrtce in predšolske programe je izjemno pomembno. Gre za enega ključnih korakov k enakim možnostim za vse. S tem otrokom omogočamo zgodnji razvoj jezika, socialnih veščin in učnih temeljev, kar jim kasneje omogoča uspešnejše šolanje. Hkrati pa vključevanje krepi tudi medkulturni dialog, zmanjšuje predsodke in prispeva k bolj vključujoči in pravični družbi. Tudi za skupnost ima to dolgoročne koristi, saj se izboljšujejo odnosi, povečuje sodelovanje in ustvarja bolj pozitivna prihodnost za vse.

Ali bi si želeli več sistemske podpore, projektnih sredstev ali sodelovanja z drugimi institucijami pri delu z romskimi otroki?

Da, vsekakor bi potrebovali več stabilne sistemske podpore, ne le projektnega financiranja, ki je pogosto časovno omejeno. Želeli bi si več romskih pomočnikov, dodatnega kadra za jezikovno in socialno podporo ter okrepljeno sodelovanje z drugimi institucijami – osnovnimi šolami, centri za socialno delo, nevladnimi organizacijami.

Prav tako bi bila dobrodošla dodatna sredstva za izvajanje programov na terenu, kar se je izkazalo kot eden ključnih dejavnikov uspešnega vključevanja.

uovezava do prispevka na etripu:

utrip.si/amp/mitja-lavric-vzgojitelj-v-vrtcu-kocevje-in-vodja-enote-cebelica-vkljucevanje-romskih-otrok-v-program-vrtca-je-eden-kljucnih-korakov-k-enakim-moznostim/

 

 

Lego kocke ob tednu otroka v Vrtcu Kočevje

Vzgojitelj Samo  Oberstar velja za  najuspešnejšega in najbolj zagnanega  sestavljavca lego kock v Vrtcu Kočevje, v občini Kočevje in najbrž  tudi izven naših meja….…. Zanima ga vse, zato so njegova posebnost res pestre in različne kreacije. Danes jih je nekaj razstavil tudi v avli Vrtca Kočevje, enote Čebelica. Pravi da točne številke izdelkov ne pozna, vsekakor jih je krepko čez dvesto. Če bi prešteli posamezne koce  v njih, bi zlahka prišli do številke nekaj  sto tisoč kock, saj jih samo »zemljevid » vsebuje enajst tisoč .  A čar kock je prav v tem, da je njihova uporabnost brezmejna, zato se ne strinja s trditvijo, da se česa iz kock ne da sestaviti. Danes si lahko ogledate šopke cvetja, gradove, avtomobile, ladje, globus in zemljevide, pestro kreacijo raket in letal, junake iz filmskega sveta in risank, pa tudi božični venček ter božično drevesce…in še in še različnih sestav.

Te čudovite kreacije si bodo danes ogledali vsi naši vrtičkarji, povabljeni so tudi osnovnošolski otroci, ki se bodo lahko z nekaterimi tudi poigrali.  Sama razstava je neprecenljiv umetniški  užitek tudi  za odrasle. Iskrene čestitke Samo Oberstar.

Za Vrtec Kočevje

Irena Robič

       

Skip to content